CientífiqArt: Convocatòria a centres educatius de Barcelona per acollir murals de científiques catalanes

Des del Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), convoquem a escoles i instituts de Barcelona a participar en el projecte “CientífiqArt: Murals de científiques catalanes”.

Què és CientífiqArt

“CientífiqArt: Murals de científiques catalanes” és un projecte impulsat pel Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’(ACCC) que té per objectiu visibilitzar i posar en valor les científiques catalanes pioneres al llarg de la història del nostre territori i apropar-les al públic més jove tot pintant murals dedicats a elles en parets exteriors d’escoles i instituts.

Les científiques a representar en cada centre seran escollides pel propi alumnat i personal docent dels centres educatius tot seguint una sèrie de criteris establerts per les voluntàries del Grup de Perspectiva de Gènere en la Ciència de l’ACCC. D’aquesta manera, l’alumnat indagarà sobre la història de les científiques, tot augmentant-ne la seva cultura i coneixement, i serà partícip directe en la decisió de què es pintarà en el seu centre educatiu.

La realització d’aquests murals s’acompanyarà de xerrades sobre en què consisteix ser científic/a i la situació de les dones en el món científic. Seran impartides per les voluntàries del Grup de Perspectiva de Gènere de l’ACCC. També s’inclourà la realització d’un experiment que segueix la metodologia “Draw a Scientist” en cada centre participant. Aquest consisteix en demanar a l’alumnat que dibuixi “una persona científica” sense especificar-ne el gènere. D’aquesta manera, podem conèixer l’estereotip mental que té l’alumnat d’una persona científica pel que fa al seu gènere. Es compararan els resultats de l’experiment previ i del de posterior a la creació del mural per evaluar si la presència del gènere femení en l’imaginari col·lectiu augmenta.

Igualment, el conjunt d’aquestes biografies, els murals, les seves ubicacions i els resultats dels experiments “Draw a Scientist” es posaran en coneixement de la població general i, per tant, d’altres joves fora dels centres educatius mencionats. Això es farà a través d’una guia-audioguia científica turística d’accés obert en el contingut de la qual hi participarà l’alumnat, per incentivar la visita de la població general als murals creats, que constituiran espais de cultura i art a la ciutat. Cada mural tindrà un codi QR o enllaç per accedir a la guia.

A més, s’organitzarà un congrés virtual entre les diferentes escoles en que les voluntàries del Grup de Perspectiva de Gènere realitzaran una petita introducció sobre el projecte i els resultats, i un/a estudiant de cada centre farà una breu presentació de la seva científica a la resta d’alumnat d’altres centres. D’aquesta manera, es posa en comú el coneixement adquirit entre els diferents centres participants i les famílies, tot fent protagonista a l’alumnat.

Així, el projecte aproparà la història i tradició de la ciència catalana de la seva zona als i les més joves, així com a les famílies i la població general, a través d’obres i activitats artístiques des d’una perspectiva de gènere, contribuirà a canviar els models mentals que tenim del personal científic, normalment amb certs estereotips masculins, i proposarà i normalitzarà models femenins en que les nenes i noies es puguin reflectir per tal de potenciar i incentivar les seves vocacions científiques.

Qui pot participar

Cursos de cinquè de primària o de primer d’ESO d’escoles i instituts de Barcelona que puguin cedir una paret exterior del centre per pintar el mural (uns 3×3 metres) al setembre de 2021 i acceptin les implicacions de participar en el projecte que s’especifiquen més endavant. La raó per la qual aquesta convocatòria es limita al territori Barcelona és que el projecte es realitzarà amb la col·laboració de l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona.

Com s’escolliran els centres educatius participants

Un cop finalitzat el termini de la convocatòria, d’entre les sol·licituds rebudes, s’escollirà un màxim de 5 centres educatius participants segons els següents criteris.

  1. Es prioritzaran les sol·licituds de districtes que no hagin enviat més sol·licituds.
  2. Un cop exercit el primer criteri de sel·lecció, es prioritzaran les sol·licituds de barris amb risc d’exclusió social.
  3. Un cop exercit el segon criteri de sel·lecció, es prioritzaran les sol·licituds de barris que no hagin enviat més sol·licituds.
  4. Un cop exercit el tercer criteri, es prioritzaran les sol·licituds per ordre d’enviament.

Aquest criteris pretenen maximitzar la representació i distribució a la ciutat, la inclusió i la diversitat.

Què implica la participació d’un centre educatiu en el projecte

  • Signar una acord de participació amb l’Associació Catalana de Comunicació Científica.
  • Cedir una paret exterior de l’escola on es pugui pintar un mural d’uns 3×3 metres, aproximadament.
  • Que l’alumnat, guiat pel professorat, triï la científica que es pintarà al seu centre educatiu tot seguint els criteris establerts pel Grup de Perspectiva de Gènere de l’ACCC (s’especifiquen al següent apartat).
  • Que el professorat realitzi l’experiment “Draw a Scientist” amb l’alumnat a l’abril i al setembre de 2021. Aquest experiment consisteix en demanar a l’alumnat que dibuxi “una persona científica”, sense especificar de cap manera el seu gènere, i veure quants alumnes han dibuixat un home i quants una dona. L’objectiu d’aquest experiment és concienciar l’alumnat dels estereotips de gènere associats al personal científic. Els resultats dels experiments s’inclouran en la guia turística de murals com a contextualització del projecte.
  • El centre educatiu ha de poder acollir una xerrada per part del Grup de Perspectiva de Gènere, ja sigui virtual o presencial, segons la situació ho permeti i s’acordi entre ambdues parts.
  • El centre educatiu haurà d’enviar al Grup de Perspectiva de Gènere de l’ACCC un text descriptiu sobre la científica escollida, el qual s’inclourà a la guia turística de murals.
  • L’alumnat i professorat del curs del centre educatiu participarà en un congrés virtual organitzat pel Grup de Perspectiva de Gènere al novembre de 2021. En aquest congrés, un/a alumne/a o petit grup d’alumnes, segons estableixi el professorat de cada centre pel mètode que li sembli adequat (voluntaris, votacions, concurs, etc.) farà una breu presentació de la seva científica. L’objectiu és compartir el coneixement generat en les aules amb altres centres educatius tot posant l’alumnat en el centre de l’activitat.

Criteris per escollir la científica del teu centre educatiu

L’alumnat, guiat pel professorat, haurà de fer una cerca d’informació per tal de triar la científica que es pintarà al seu centre, la qual ha de complir els següents criteris:

  • Ser una científica nascuda, criada o que va desenvolupar la seva carrera com a investigador a Catalunya.
  • La científica ha de tenir alguna mena de relació amb el centre educatiu, barri o distrcite on es pintarà, ja sigui perquè hi va néixer, créixer, estudiar, viure, treballar (investigar, ser docent…) o el va visitar.

Com presentar-te per participar en el projecte

Emplena el següent formulari. El termini finalitza el 21 de febrer de 2021.

Per a qualsevol dubte podeu contactar amb secretaria-tecnica@accc.cat

Entitats col·laboradores

L’ACCC compta amb el suport de les entitats col·laboradores: Ciment Català, Fundació AGBAR, Fundació BBVA, Fundació Catalana per la Recerca i la Innovació i Fundació “la Caixa”

Recursos relacionats

Mural d’Elena Maseras i Ribera, primera dona matriculada en medicina a la UB, a l’escola Ramón i Cajal d’Ulldecona. Artista: Raquel Ruiz Bejarano (@lanenawapawapa a Instagram)

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *