Barcelona vol respirar aire net

Campanya ciutadana

Amb motiu de la celebració de la jornada El 2014, cap a la millora de l’aire a Barcelona celebrada el passat 10 de desembre a l’Institut d’Estudis Catalans i coorganitzada per la Secció Biologia i Societat, de la Societat Catalana de Biologia, l’Associació Catalana de Comunicació Científica i la Fundació Ciència en Societat, les entitats implicades volen impulsar una campanya ciutadana per contribuir a la millora de la qualitat de l’aire de la capital catalana, tenint en compte el que es va recollir en la sessió.

      Ponents de la jornada amb Cristina Ribas, presidenta de l’ACCC, tercera per l’esquerra (foto: ACCC)

    • La contaminació de l’aire mata, hi ha morts atribuïbles a la concentració dels contaminants que respirem cada dia (principalment Ozó, NO2, SO2 i partícules de diverses mides).
    • El més important no són els dies en què se supera el llindar dels límits legals establerts, sinó la situació de base durant tot l’any que a Barcelona és molt dolenta.
    • Els habitants de les ciutats amb més contaminació com Barcelona tenen major risc de morir (fins un 30%) que els de les ciutats menys contaminades.
    • Els efectes negatius sobre la salut es produeixen a curt termini provocant, entre d’altres, crisis respiratòries i, a llarg termini, incrementant malalties cardiovasculars i càncer, com ha reconegut recentment l’OMS.
    • S’han demostrat fins i tot  efectes perjudicials en els nadons de mares sotmeses a nivells de contaminació menors que els estipulats legalment.
    • Si es redueix la contaminació en una ciutat, es redueix la mortalitat i millora la salut dels seus habitants de forma contundent. Hi ha exemples destacables en ciutats que han fet els deures com Los Angeles i Dublín.
    • Es coneixen els mecanismes biològics que desencadena la contaminació en l’organisme: des de danys en el sistema respiratori fins a obstrucció de les artèries en el cas de partícules ultrafines que poden passar a la sang.
    • Fins i tot els nivells permesos de contaminació causen mortalitat i problemes de salut. En el cas de les emissions dels vehicles dièsel a Europa els nivells legals són més alts (el doble) que a Estats Units d’Amèrica i Àsia per la pressió del lobby de l’automòbil.
    • A la ciutat de Barcelona el trànsit és el problema principal perquè hi ha una densitat de les més altes d’Europa:  4.000 vehicles per Km2. Per molts carrers passen més de  30.000 vehicles al dia. 
    • Els vehicles elèctrics no són la solució si simplement es substitueixen els motors. Cal adoptar una mobilitat alternativa que disminueixi l’ús del vehicle privat a la ciutat.
    • Algunes accions són efectives però no suficients: substitució de la flota de TMB per vehicles amb menys emissions, substitució dels generadors al port, idea de les “súper-illes” urbanes, sostres verds, etc.
    • La situació actual és comparable a la del tabaquisme abans de la llei: l’evidència científica és clara, la percepció social de risc és baixa en general i es necessiten accions governamentals suposadament impopulars però efectives.
    • A la resta de Catalunya també hi ha contaminació alarmant en algunes zones i en relació a alguns contaminants per la crema de biomassa i els corrents que arrosseguen partícules des de Barcelona.
    • Hi ha diverses aplicacions que permeten seguir els nivells de contaminació com Caliope del Barcelona Supercomputing Center (BSC-CNS) que està establint models predictius per als nivells de contaminació.
    • També hi ha iniciatives que volen donar eines a la ciutadania per mesurar la contaminació mitjançant sensors com els que planteja el projecte  Smart Citizen de Fab Lab.
    • Les mesures individuals són poc efectives, tant l’us de mascaretes com el confinament a l’interior dels edificis.
    • La vegetació absorbeix la contaminació però la deixa anar, en el cas de les partícules, quan bufa el vent. La pluja neteja, però a Barcelona no plou tan sovint com per mitigar-ne l’efecte.

    És possible sumar accions de persones i col·lectius conscienciats amb el tema i per això us convidem a col·laborar deixant les vostres dades per establir accions i campanyes.

     

    Deixa un comentari

    L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *