FECYT crea un Science Media Center a Espanya

  •  El Science Media Center (SMC) és una oficina independent que té com a objectiu oferir als mitjans de comunicació recursos, continguts fiables i fonts expertes per a cobrir l’actualitat relacionada amb la ciència.
  • El SMC Espanya és el vuitè que entra a formar part de la xarxa internacional de Science Media Center, que va arrencar en 2002 amb la creació del SMC del Regne Unit, i el primer en castellà.

La Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) ha creat un Science Media Center (SMC) a Espanya, una oficina independent que té com a objectiu oferir als mitjans de comunicació recursos, continguts fiables i fonts expertes per a cobrir l’actualitat relacionada amb la ciència.

El SMC Espanya és el vuitè que entra a formar part de la xarxa internacional de Science Media Center, que va arrencar en 2002 amb la creació del SMC del Regne Unit, i el primer en castellà.

L’acte de presentació es va celebrar en el centre cultural Caixaforum de Madrid i va comptar amb la presència de la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant, i les intervencions de la directora general de FECYT, Imma Aguilar, la coordinadora de l’agència SINC i del SMC España, Pampa García Molina, i la directora del SMC del Regne Unit, Fiona Fox.

El SMC Espanya està dirigit a periodistes, comunitat científica i oficines de premsa, proporcionant informació fiable sobre ciència i facilitant l’accés a veus expertes quan necessitin una cobertura, tant urgent com en profunditat, de temes científics que generen controvèrsia. També propícia que la ciutadania estigui informada perquè pugui formar-se la seva pròpia opinió sobre els nombrosos temes de discussió pública que estan lligats a la ciència.

Aquesta oficina ofereix continguts informatius de diversos formats i amb diferents graus de profunditat i immediatesa per a cobrir l’actualitat en ciència: reaccions ràpides, explicacions i anàlisis. També es poden obtenir recursos sobre comunicació científica i temes d’actualitat. Tots els continguts tenen llicència Creative Commons, per la qual cosa poden republicar-se citant al SMC España.

La independència operativa i editorial del SMC Espanya està garantida a través d’un estatut, evitant qualsevol tipus d’ingerència en els seus continguts; i un comitè assessor, compost per un grup d’assessors voluntaris independents dels camps de la ciència, l’enginyeria, la medicina, el periodisme i la comunicació, que proporcionen coneixements especialitzats i assessorament.

En el marc d’aquest acte de presentació, conduït per la periodista de ciència Núria Jar, es va celebrar la taula rodona “La ciència ja és portada, i ara, què? Els reptes davant la urgència informativa diària”, en la qual van participar Manuel Franco, metge, epidemiòleg i investigador en les universitats d’Alcalá i Johns Hopkins; Victoria Toro, periodista de ciència i directora de comunicació de l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT); María Iglesias, investigadora en el laboratori de Virus Respiratoris del Centre Nacional de Microbiologia – Institut de Salut Carles III; Sergio Ferrer, periodista de ciència i microbiòleg, col·laborador d’eldiario.es, The Conversation España, SINC i el SMC España; i Pampa García Molina.

El treball diari del SMC Espanya podrà seguir-se a través de la seva pàgina web, els seus perfils en xarxes socials en Twitter i Facebook i en butlletins amb previsions i resums de continguts per a periodistes registrats.

L’esdeveniment es va retransmetre via streaming pel canal de YouTube i el perfil de Twitter de FECYT.

El germen del SMC Espanya

El germen del SMC Espanya està en l’agència de notícies científiques SINC, creada per FECYT en 2008. Des de llavors, SINC s’ha convertit en una eina de referència per als periodistes científics.

Al maig de 2021, en plena pandèmia de la covid-19, SINC s’incorpora com a node espanyol al COVID-19 Vaccine Mitjana Hub (CVMH), un projecte internacional d’informació veraç per a periodistes sobre les vacunes de la covid creat en 2021 per la xarxa internacional de Science Media Center, juntament amb l’organització sense ànim de lucre estatunidenc SciLine.

L’experiència i el prestigi de SINC, a més dels vincles amb periodistes i comunitat investigadora en els catorze anys d’activitat de l’agència, són el germen idoni per a constituir un SMC España, el disseny del qual s’ha dut a terme en comunicació amb el SMC del Regne Unit com a pioner de la xarxa.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *