La potencialitat de la música en l’educació

Sant Jordi, post del soci: Jordi Àngel Jauset Berrocal

La música i el llenguatge comparteixen recursos i substrats cerebrals neuronals, de manera que nombrosos estudis analitzen si potenciant l’aprenentatge musical hi ha una repercussió positiva en les àrees del llenguatge. 

 

En principi sembla lògic ja que els nadons canten abans de parlar, imitant els sons i entonacions dels adults. Per això es pensava, i així ho demostren algunes investigacions, que iniciar l’aprenentatge musical en edats molt primerenques millorava l’adquisició d’altres habilitats diferents de les musicals, en particular, les verbals (Kennedy i Scott, 2005).

 

“Estudis recents evidencien que tocar un instrument musical influeix en una millor comprensió del llenguatge i promou la millora d’habilitats com ara l’atenció, la percepció i la discriminació d’estímuls (tons musicals), la memòria de treball i el control motor de la pròpia conducta. Avui coneixem bé en neurociència l’efecte de l’activitat motora sobre la percepció sensorial “, són afirmacions de Francisco Mora, doctor en medicina i en neurociència.

 

 

Les habilitats rítmiques són crucials per al desenvolupament de la lectura i escriptura en edats primerenques (Woodruff Carr et al. 2014; Corriveau i Goswami, 2009). Estudis, com el de Goswami et al. (2011) indiquen que els nens amb dislèxia presenten dificultats en processar la informació temporal (la percepció del  “tempo” i el seguiment d’un ritme percudint amb els dits) i en conseqüència, sembla que l’aprenentatge musical és eficaç per atenuar aquestes dificultats.

 

La música, segons Laura-Ann Petitto, investigadora de la Universitat de Toronto (Canadà), pot facilitar l’aprenentatge d’una segona llengua. Aquesta va ser la conclusió de l’estudi que va publicar l’any 2008 en comparar els resultats entre un grup de músics amb un altre de “no músics”. El primer grup va oferir una major fluïdesa expressiva a conseqüència, possiblement, d’una major atenció aplicada a les tasques cognitives, fruit de la pràctica durant l’aprenentatge musical.

 

Si us interessen aquestes i altres qüestions derivades de la influència de la música en l’educació, us recomano el llibre ¿La música distrae? Neuromúsica y educación. Estic segur que el trobareu molt interessant!

 

¿La música distrae? Neuromúsica y educación – Editorial Círculo Rojo from Editorial Círculo Rojo on Vimeo.

 

Jordi A. Jauset, Ph.D.

Dr. en comunicació, enginyer i músic

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *