La contaminació de l’aire de Barcelona: mateixa diagnosi, diferents solucions

Les candidatures a les municipals per Barcelona representades al Parlament participen en un debat veïnal per reclamar mesures per millorar l’aire de la ciutat

R. Permuy (ACCC). “No fan falta estudis científics per veure la pol·lució sobre Barcelona des de Collserola”. Aquesta afirmació d’un dels assistents al debat, que amb motiu de les eleccions municipals ha organitzat la Plataforma per la Qualitat de l’Aire el passat 18 de maig, posa de manifest un problema ambiental amb greus efectes sobre la salut que experts, com ara Xavier Querol, investigador de l’Institut de Diagnòstics Ambientals i Estudis de l’Aigua (IDAEA-CSIC), vénen des de fa temps denunciant posant sobre la taula dades que avalen que l’aire de Barcelona supera els nivells marcats per l’OMS, tal i com denuncia el manifest que signen més d’una cinquantena d’entitats que conformen la Plataforma, la qual ha publicat un comunicat arran de l’esdeveniment.

 

 

Reportatge del debat

Moderat per Cristina Ribas, els membres de les diferents forces polítiques convocades van ser interpel·lats -a la seu de la Federació de Veïns i Veïnes de Barcelona, on va tenir lloc l’acte- per diferents persones integrants de la Plataforma. Reclamaven mesures concretes que impliquin la reducció efectiva de la contaminació atmosfèrica de la ciutat i els efectes sobre la salut. Tant Convergència i Unió (CiU), Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC), Partit Popular (PP), Barcelona en Comú (BCN en Comú), Candidatures d’Unitat Popular – Capgirem Barcelona (CUP) i Ciutadans (C’s) van indicar que en línies generals donaven suport al manifest tot i que alguns amb matisos. Joan Puigdollers (CiU) va ressaltar que la contaminació s’havia reduït al llarg de la darrera legislatura tal i com indiquen les dades recollides per l’administració. CiU aposta per impulsar 12 superilles -“una unitat urbana més gran que una illa de cases però més petita que un barri, amb carrers pacificats”, segons s’explica al web de l’Ajuntament-, mesura que compta amb el suport del PP, segons va indicar el representant d’aquest partit en el debat, Òscar Ramírez, enlloc de l’aposta per les Zones Urbanes de Baixa Emissió (ZUAPS), que demana la Plataforma. Les ZUAPs tenen com objectiu restringir al seu interior l’accés de certs vehicles contaminants o només permetre l’accés de vehicles d’emissions baixes. Aquesta mesura compta amb el vistiplau de PSC, BCN en Comú  i la CUP, segons van explicar Sara Jaurrieta, Janet Sanz i Jordi Morata, respectivament. Xavier Garriga, de la candidatura d’ERC, va apostar per “anar cap a aquest camí”. Santiago Alonso, en nom de Ciutadans, no va posicionar-se en aquesta qüestió. Morata va afegir-hi que la CUP aposta directament per la reducció de fins al 50% del trànsit a la ciutat a més d’indicar que “la diferència entre una superilla i les ZUAPS és que les primeres no tenen objectiu i les segones volen reduir la contaminació”.

 

Tots els partits van destacar la necessitat d’apostar decididament pel transport públic. Òscar Ramírez va indicar que des del PP volen congelar les tarifes i va acusar el govern de Trias d’apujar-les en excés. Totes les forces polítiques van coincidir en la necessitat de reduir-ne el preu i prendre mesures, com ara transport gratuït els dies d’episodis de contaminació greu com s’ha impulsat a París -segons va indicar Jaurrieta per part del PSC-, o crear la “T ambiental”, segons BCN en comú, per fidelitzar l’ús del transport públic. Aquesta darrera organització també va fer èmfasi en continuar impulsant l’ús de la bicicleta -com ara el PSC que proposa augmentar el servei de bicing- fins la CUP, que incideix en la necessitat de millors carrils i que interconnectin els diferents municipis de la regió metropolitana. Tant PSC com BCN en Comú van posar de manifest que cal unir les línies del tramvia per la Diagonal i acabar la línia 9 del metro.

 

Xavier Garriga, d’ERC, va opinar que totes les solucions per reduir la contaminació de Barcelona estan inventades i que no més cal aprofitar les bones pràctiques d’altres localitats així com apostar per la recerca que a Catalunya es fa sobre aquesta qüestió “per ser líders en aquest aspecte”, tot i que, aclareix Garriga, “hem de començar a conjugar el verb prohibir”.

 

Sanz (BCN en Comú) va acusar al govern de Trias de no prendre mesures per ‘evitar que zones com l’Eixample Esquerre sobrepassin “el 90% dels dies els límits saludables de contaminació atmosfèrica” denunciant que CiU no era realista a l’hora de definir el que consideren “episodi” greu de contaminació. Puigdollers va aclarir que amb la legalitat a la mà, des de finals dels 80 la ciutat no n’ha patit cap.

 

Morata (CUP) va incidir que la reducció de la contaminació es tracta d’un problema no només de voluntat política sinó de “calers”, posant com exemple els “16 milions d’euros que ha costat la reforma de la Diagonal front als 6-7 milions de què disposa el Pla de Qualitat de l’Aire de l’Ajuntament per a 5 anys”.

 

Alonso (C’s) va apuntar a “l’especulació urbanística, que ha fet que la gent no tingui a prop la seva feina” com una de les causes de la situació actual. La seva organització com l’actual govern municipal i el PP incideixen en apostar decididament pels vehicles elèctrics i millorar la qualitat de l’aire ja que, segons Ramírez (PP), “respirar aire net ha de ser compatible amb les necessitats de mobilitat del dia a dia”.

 

Puigdollers va ser interpel·lat en diferents ocasions com a membre del govern actual a la ciutat i va defensar la tasca realitzada pel consistori en matèria de transparència amb les dades que es poden consultar als espais digitals de l’Ajuntament amb dades que es prenen diàriament.

 

La gasificació del port aprovada recentment compta amb el vist i plau de CiU, PP i Ciutadans mentre que la resta de forces, així com la Plataforma, defensen la seva electrificació perquè sigui una instal·lació d’emissió zero.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *