Obrint el teló de la ciència
L’ACCC va organitzar dues lectures dramatitzades d'”Oxigen” al Museu Blau
Rubén Permuy (ACCC). En què es diferencia un científic del segle XVIII d’un del segle XXI? Tot i haver un marge temporal de tres-cents anys, hi ha determinades actituds del professional de la ciència que són atemporals. Ambició, ètica i curiositat científica són alguns dels traços diferenciadors d’aquesta tasca. Valors tan universals com ho són els gèneres literaris: assaig, novel·la o teatre. La Grècia i la Roma clàssiques van posar de moda la dramatúrgia, d’igual manera que van establir les bases de l’estudi científic. Si un gènere literari s’ha mantingut amb tanta vitalitat malgrat el pas dels segles, per què no fer divulgació científica a través del teatre? Aquesta és l’essència d'”Oxigen“.
Un model educatiu basat en la ciència, a debat al proper «Calaix de Ciència»
L’ACCC coorganitza el col·loqui obert «Els objectius de l’educació d’avui… és possible dissenyar un sistema educatiu basat en la ciència?» el 24 de gener a la UPF
Era millor el sistema educatiu de fa 30 anys que l’actual? Com ha de ser l’educació dels nostres fills? El model d’ensenyament que tenim és bo? Hem de basar-lo en un model científic? Aquestes són algunes de les qüestions que sortiran a debat el proper dimarts 24 gener, a les 19.00, al «Calaix de la Ciència». La primera sessió del 2012 del cicle de debat científic coorganitzat per l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) i l’Observatori de la Comunicació Científica de la Universitat Pompeu Fabra (OCC-UPF) analitzarà els errors del model educatiu i cap a on ha de caminar el sistema d’ensenyament. L’acte és obert a tothom i, com és costum, tindrà lloc al Campus de la Comunicació UPF (Carrer Roc Boronat 138 de Barcelona).
Cristina Ribas: «A la societat li interessa que hi hagi bona comunicació científica»
L’ACCC va participar al debat de «La comunicació per a la sostenibilitat a Catalunya»
Rubén Permuy (ACCC). «Ajuntar-nos en una associació amb una mirada professional ens pot ajudar a crear les condicions que volem per a la professionalització de la comunicació científica». Aquesta va ser una de les valoracions de Cristina Ribas, presidenta de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), que va participar al debat La comunicació ambiental a Catalunya. El passat 19 de desembre, el Centre UNESCO de Catalunya va organitzar la cloenda del curs de Comunicadors per al Desenvolupament Sostenible en un acte públic al Col·legi de Periodistes de Catalunya. Sota el títol La comunicació per a la sostenibilitat a Catalunya es van donar cita comunicadors i periodistes científics catalans per a analitzar la comunicació científica al nostre país.
Les possibilitats presents i futures de la neurociència
Crònica de la jornada «El 2012, de què parlarem? De neurociències», organitzada per la Fundació Ciència en Societat amb el suport de l’ACCC
Rubén Permuy i Xavi Joya (ACCC). Tot i no ser un espai de grans dimensions, la sala habilitada a l’Institut d’Estudis Catalans per a dur a terme una jornada sobre neurociències es va quedar petita. L’aforament complet, el passat 14 de desembre, de l’acte «El 2012, de què parlarem? De neurociències», organitzat per la secció Biologia i Societat de la Societat Catalana de Biologia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans (SCB-IEC), amb la col·laboració de l’Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC) i la Fundació Ciència en Societat, va ser una bona mostra de quin és el grau d’interès de què gaudeix la neurociència a l’actualitat. El cervell, tantes vegades mencionat com «el gran desconegut», ha començat a donar moltes pistes sobre quin és el quid del seu funcionament.