Castellano   English
25-09-2019

Dos projectes de socis de l'ACCC guanyen els Premis Gutenberg

Nanoinventum va ser guardonada en la categoria de “grans èxits”, i Illustraciencia, en la de “grans lliçons apreses”

Els projectes Nanoinventum i Illustraciencia van ser els guanyadors de les categories “grans èxits” i “grans lliçons apreses”, respectivament, dels Premis Gutenberg que es van celebrar el 17 de setembre dins del marc del Campus Gutenberg, l’esdeveniment anual de comunicació científica de Barcelona impulsat per la Univesitat Pompeu Fabra – Barcelona School of Management al museu CosmoCaixa.


Jordi Díaz, vocal d’activitats divulgatives de l’ACCC i coordinador del grup de divulgació de nanociència i nanotecnologia, Espai Nano, va presentar-se a la categoria de “grans èxits” amb NanoinventumEs tracta d'un projecte iniciat als Centres Científics i Tecnològics de la Universitat de Barcelona (CCiTUB) amb la col.laboració d'Il.lustraciència, el Centre de Recursos Pedagògics (CESIRE) i l'Institut de BioEnginyeria de Catalunya (IBEC) de co-creació científic basat en disciplines STEAM per introduir la nanotecnologia en educació primària, orientat a la potenciació de les vocacions científiques i la culturització científica. Durant el curs 2018-19 el projecte va estar en fase pilot a cinc escoles, comptant amb prop de 250 alumnes i ha arribat a Mèxic a travès de la iniciciativa RECREACIÓN EN CADENA. El projecte implica els alumnes en la co-creació de materials d'investigació basats en nanotecnologia i potencia el treball en equip tot assimilant el treball en R+D, basat en la multidisciplinarietat. Nanoinventum planteja el repte de desenvolupar un nanorobot basat en les propietats aportades per la nanotecnologia i buscar-li una aplicació concreta per solucionar un problema actual. En la present edició es van crear 52 propostes gràcies al treball en l'aula amb un nanomaletí creat amb creat amb CESIRE i gràcies als recursos del seu web, destacant els espectaculars vídeos creats pels alumnes.

 

 

D’altra banda, el president de l’ACCC, Raül Toran, va presentar-se als premis amb la proposta “Com equivocar de categoria en la convocatòria de la FECYT, que no et donin el projecte i no morir en l'intent” dins la categoria de “grans lliçons apreses”. El projecte Illustraciencia, ara ja consolidat, es va presentar en la seva segona edició als ajuts de la FECYT, però en lloc de presentar-lo en la categoria corresponent es va presentar en una d’incorrecta, cosa que li va costar el finançament. No obstant, l’ACCC, juntament amb el coordinador d’Illustraciencia i soci de l’ACCC, Miquel Baidal, va autofinançar la iniciativa i va millorar tots els aspectes del projecte per tornar-lo a presentar l’any següent en la categoria correcta i amb un projecte millorat i més ambiciós. Finalment, Illustraciencia va aconseguir finançament de la FECYT sent el segon projecte amb major puntuació. D'un error inicial en la seva segona edició, es va aconseguir millorar el projecte i tirar-lo endavant en la tercera i següents edicions. La principal lliçó apresa és que, si t'equivoques, ho pots tornar a intentar però millorant la proposta per aconseguir una nova oportunitat.

 

 

Els Premis Gutenberg es decideixen per votació en línia per part dels assistents inscrits prèviament al Campus Gutenberg. Cadascun d’ells comptava amb un codi individual per realitzar les votacions, de manera que només era possible emetre un vot per persona.

 

Durant el Campus Gutenberg, Illustraciencia també comptar amb una microxerrada impartida per la secretària tècnica i responsable de comunicació de l’ACCC, Miriam Rivera, que col·labora amb el projecte des de fa tres anys. A la seva intervenció va parlar de la importància d’una bona formació en il·lustració científica, de la col·laboració directa entre artistes i científics (una novetat de l’última edició dels cursos presencials d’Illustraciencia) i dels nous cursos online especialitzats en diferents camps d’aquesta disciplina, com la botànica, l’entomologia, les aus o la fauna marina, entre altres. Durant la xerrada, es va sortejar un llibre il·lustrat d'Alexander von Humboldt.

 

 

Al seu torn, Jordi Díaz va coorganitzar el taller “NanoCaedre: Diàlegs d’Art i Ciència”. NanoCaedre és un projecte en el qual diferents artistes visiten centres de recerca especialitzats en nanociència per relaitzar una obra artística. Durant el taller es van desenvolupar una sèrie de diàlegs entre professionals de diferents àmbits (músics, filòsofs, tecnòlegs…) per millorar l’obra del projecte, supervisats per la Fundació Èpica, especialistes en design thinkng i LEGO SERIOUS PLAY.

 

 

El Campus Gutenberg-CosmoCaixa és una iniciativa dedicada a la comunicació i la cultura científiques, impulsada pel Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental (UPF Barcelona School of Management) i la Fundació Bancària "la Caixa", en col·laboració amb el Centre de estudis de Ciència, Comunicació i Societat de la Universitat Pompeu Fabra (CCS-UPF), l'Associació Catalana de Comunicació Científica (ACCC), l'Associació Espanyola de Comunicació Científica (AECC) i la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT).